Неділя, 19.11.2017, 23:46

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Каталог статей

Новітні форми та методи викладання для підвищення ефективності уроків ОТМ та художньої культури

Доповідь на районному семінарі вчителів художньої культури

учителя образотворчого мистецтва та художньої культури

Менської районної гімназії Гречухи Т. Л.

від 09. 10. 2009 року

 

 

НОВІТНІ ФОРМИ ТА МЕТОДИ ВИКЛАДАННЯ, ШЛЯХИ ОПТИМІЗАЦІЇ ТА ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УРОКІВ ХУДОЖНЬОЇ КУЛЬТУРИ

 

 

   Важливим моментом опанування будь-якого курсу є усвідомлення мети, де сконцентровано сенс його вивчення.

   Мета вивчення художньої культури:

  • особистісний художньо-естетичний розвиток учнів;    
  • формування у них світоглядних орієнтацій;
  • виховання потреби у творчій самореалізації.

 

   За діючою Програмою у 9 класі під час вивчення художньої культури відбувається узагальнення мистецьких знань, уявлень, досвіду учнів, набутих у попередні роки при вивченні мистецьких дисциплін.

   Композиційна основа змісту Програми втілює ідею «спіралі»: різні мистецькі поняття проходять по колообігу, кожного разу збагачуючись новими уявленнями, художніми цінностями.

   Таким чином, мета даного курсу – залучити учнів до співпраці, скеровуючи їх у правильне русло, до взаємодії, активного спілкування, що стимулює пізнавальну активність і самостійність учнів; розвиває критичне мислення, вміння обґрунтовувати власну думку; виховує потребу самореалізуватись творчо.

 

   Ефективними методами такого навчання є:

  • проблемні завдання;
  • творчі завдання;
  • самостійні роботи;
  • діалоги (учитель – учень і навпаки );
  • проекти.

 

  1. Однією з продуктивних форм організації роботи на уроках є кооперативна навчальна діяльність, тобто навчання в малих групах. Вчитель при цьому керує через завдання, які він дає групі.

   Така форма роботи відкриває можливість співпраці з ровесниками, прагнення до спілкування.

   Спільні зусилля – спільна користь.

 

    Робота в парах – підготовка до роботи в групах або окрема технологія. Вона дуже ефективна на початкових етапах навчання, а також на різних етапах для досягнення дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірка знань.

    Переваги роботи в парах:

  • рідкісна можливість говорити і висловлюватись ( Н.: аналіз худ. твору );
  • дає час подумати;
  • обмінятись ідеями з партнером;
  • розвиток навички спілкування;
  • критичне мислення;
  • вести дискусію, переконувати.

 

   Залежно від змісту й мети навчання можливі різні варіанти організації роботи:

  • діалог, спільний пошук узгодженого рішення;
  • синтез думок: після спільних пошуків результат передається в другу групу, де         доповнюється;
  • пошук інформації, на подане запитання шукають відповіді в різних джерелах;
  • акваріум, вдосконалення уміння дискутувати.

 

   2. Однією з форм як групової, так і індивідуальної роботи є проект на запропоновану або самостійно вибрану тему.

   Переваги проекту:   

    --одержання практичного результату;

    --самостійність у вирішенні проблеми;

    --досвід взаємодії;

    --уміння пошуку потрібної інформації;

    --розвиток наукового і творчого мислення.

  

  3. Фронтальні форми роботи передбачають одночасну роботу всього класу:

    --«мікрофон»: загальне обговорення, де кожен має право на думку;

    --«мозковий штурм»: всі «йдуть в атаку» на одну спільну проблему;

    --«навчаючи-вчись»: при вивченні блоку інформації учні навчають своїх однокласників, обмінюючись інформацією.

 

  4. Справжньою школою естетичного виховання є гра. Гра для підлітка, як і для дитини, зосереджується не в результаті, а в самому процесі, який приносить задоволення. Це інтелектуальні ігри або ігрові завдання ( кросворди, ребуси, вікторини ).

      Переваги гри:

    --актуалізує потребу;

    --сприяє зародженню емпатії;

    --можливість втілення в різні образи та характери;

    --переживання ситуацій та вчинків.

 

    Це може бути:

  • пантоміма;
  • інсценізація ( казка, пісня, картина, що «оживає» );
  • персоніфікація;
  • театралізація (інтонація, міміка, пози, жести, рухи ).

 

  5. Новим гаслом сучасної школи є « МИСЛИТИ КРИТИЧНО». Це складний процес, якому необхідно навчатись: від залучення інформації до критичного осмислення її та прийняття рішення.

    Особливо на уроках художньої культури важливо почути думку дитини, залучати її, спрямовувати до дискусій, але ні в якому разі не пригнічувати!

    Дитина відчуває власну гідність!!!!

    Художня критика веде до зростання смакових цінностей. Це не просто « подобається  чи ні» даний твір мистецтва, вистава, кінофільм. Необхідно:

     а) розрізнити;

     б) аргументувати;                                                                                                        

     в) використовувати фахову літературу, мистецькі форуми, виставки;

     г) ретранслювати, тобто обговорити, рецензувати і т. д.

 

  6. Дуже ефективною формою роботи є позаурочні заходи:

      --факультатив;

       --гурток;

       --круглий стіл;

       --диспут;

       --клуб.

 

    При оцінюванні знань та умінь учнів доречні такі форми роботи:

      --тематичне опитування;

      --тестові завдання;

      --експрес-опитування ( заповнити таблицю, проаналізувати твір);

      --розширене опитування ( усна або письмова відповідь з наведенням аргументів, прикладів, власна думка з елементами творчості).

 

      Отже, інтерактивні форми і методи організації навчальної діяльності учнів створюють сприятливі умови для співпраці та взаємодії; діти зможуть відчути свою успішність, інтелектуальну спроможність.

       А педагоги в свою чергу повинні намагатись виконати основне завдання курсу художньої культури: не зацікавити, а прищепити бажання! до практичної творчо-естетичної діяльності.

 

 

   

 

Категорія: Каталог статей | Додав: tgrechuha (07.12.2014)
Переглядів: 991 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar